Pressemeddelelse: Amager Fælleds Venner klager til Ombudsmanden
30. marts 2023 sendte en af vores advokater, Louise Faber, en klage til Folketingets Ombudsmand på vegne af Amager Fælleds Venner. Klagen vedrører Miljøstyrelsens sagsbehandling i sagen om Københavns Kommunes rydning af træer, buske og fuglereder fra Fælledbys byggefelt i efteråret 2021 og vinteren 2022. Vi mener, at fjernelse af fuglerederne og fældning af krat og træer i det nordlige byggefelt udgjorde klare brud på hhv. jagt- og vildtforvaltningsloven og artfredningsbekendtgørelsen. Miljøstyrelsen udstedte nemlig aldrig de nødvendige dispensationer, men gav i stedet kommunen grønt lys gennem et notat.
Blandt de ting, der blev ryddet, var syv kvasbunker. Kvasbunkerne blev fjernet fra området kendt som Tornsangerland i en periode, hvor de fungerede som vinterhi og rastested for den EU-beskyttede stor vandsalamander. Notatet gik direkte mod Fælledbys VVM-tilladelse, som netop forudsatte, at hele Tornsangerland var tømt for stor vandsalamander inden fældning af krat og træer.
Amager Fælleds Venner genanmoder om Ombudsmandens indtræden i sagen. Det er anden gang på lidt over et år, at vi beder om denne involvering, idet Ombudsmanden i marts 2022 afviste at indgå i sagen så længe den var under behandling i Miljøstyrelsen. Da Miljøstyrelsen en måned efter svarede på vores klage om de ulovligt fjernede kvasbunker, undlod de at forholde sig til klagens indhold og svarede ikke på, hvorfor styrelsen ikke havde undersøgt, hvordan kvasbunkerne var blevet fjernet. Miljøstyrelsen påtalte heller ikke, at kommunen havde undladt at søge om dispensation fra artsfredningsbekendtgørelsen.
Derimod udstedte Miljøstyrelsen en henstilling til to bekymrede borgere, som Miljøstyrelsen beskyldte for at have brudt den selv samme artsfredningsbekendtgørelse. Beskyldningen gik på, at borgerne havde dokumenteret stor vandsalamanders tilstedeværelse ved kortvarigt at løfte artsindivider fra deres hi. Der blev fremsat trusler om op til 1 års fængsel for at foretage disse nødvendige dokumentationer. Vi mener, at disse henstillinger går mod Århus-konventionen, som sikrer offentlighedens medvirken og klageadgang på miljøområdet.
Det er usaglig forvaltning, at myndighederne ikke påtaler reglerne om arternes beskyttelse overfor den påklagede myndighed, Københavns Kommune, eller reagerer på det faktum, at syv levesteder for stor vandsalamander er blevet ulovligt fjernet og bortskaffet af kommunen. Der er derfor behov for, at Folketingets Ombudsmand forholder sig til Miljøstyrelsen håndtering af sagen, således at borgere trygt kan dokumentere arters tilstedeværelse uden frygt for trusler om uretmæssige konsekvenser.